Auteur Topic: Flac controleren of het wel flac is  (gelezen 18989 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

april 23, 2013, 10:07:13 am
gelezen 18989 keer

trein1600

  • *
  • Information Offline
  • Newbie
  • Berichten: 4
Ik mis in de handleiding van EAC de mogelijkheid om te controleren of flacbestanden ook werkelijk flacbestanden zijn en bijvoorbeeld geen Mp3 bestanden die geconverteerd zijn naar flac.
Ik controleer dit meestal met Audiochecker maar ik krijg de indruk dat er nog wel eens originele rips van een CD werden aangegeven als mp3 of fake. Nu heb ik begrepen dat dat ook met EAC gecontroleerd kan worden maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat moet doen.
Als iemand mij daarbij de weg kan wijzen dan ben ik hem/haar daarvoor zeer erkentelijk.

april 23, 2013, 14:16:26 pm
Reactie #1

snelrennen

  • *****
  • Information Man Offline
  • Hero Member
  • Administrator
  • Berichten: 2679
    • Snelrennen
Hoi Trein1600,

Ik heb (nog) geen idee maar ga e.e.a. eens proberen uit te zoeken. Ik kom hier op terug!

april 23, 2013, 17:17:56 pm
Reactie #2

Joshua1964

  • *****
  • Information Man Offline
  • Hero Member
  • Berichten: 564
  • Je bent nooit te oud om te leren.
Het kan in ieder geval met media info http://mediainfo.sourceforge.net/nl

In eac heb ik mij nog nooit echt in verdiept.

edit:

Maar eac kan het wel, zo te zien.

Here are some key features of "eac3to":

· Can show information about audio files
· Can decode and encode various audio formats
· Can remove dialog normalization from AC3, E-AC3, DTS and TrueHD tracks
· Can extract AC3 stream from Blu-Ray TrueHD/AC3 tracks
· Can extract TrueHD stream from Blu-Ray TrueHD/AC3 tracks
· Can extract DTS core from DTS-HD tracks
· Can remove DTS zero padding and repair outdated DTS-ES headers
· Can apply positive or negative audio delays
· Can reduce bitdepth of decoded audio data by using TPDF dithering
· Can resample decoded audio data (using "r8brain")
· Can apply/reverse PAL speedup on decoded audio data (using "r8brain")
· Can demux all video and audio tracks of an EVO/VOB source file
· Can join/rebuild multiple EVO/VOB files
· Can remux the video track of a EVO/VOB source to Matroska

Bron http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Audio/Audio-CD-Rippers-Encoders/eac3to.shtml

april 23, 2013, 18:56:02 pm
Reactie #3

trein1600

  • *
  • Information Offline
  • Newbie
  • Berichten: 4
Bedankt voor je info Joshua1964, ik zal het eens uitproberen maar nu moet er wéér een bestand worden gedownload en EAC heb ik al, dus doe ik het liever met EAC maar als mediainfo net zo goed is of beter dan zul je mij niet horen klagen.

april 23, 2013, 19:41:00 pm
Reactie #4

Joshua1964

  • *****
  • Information Man Offline
  • Hero Member
  • Berichten: 564
  • Je bent nooit te oud om te leren.
Gebruik jij  Eac3to and More GUI samen met Eac3to, of een andere Gui.

Dit is een screen van Eac3to and More GUI.

april 24, 2013, 00:02:46 am
Reactie #5

trein1600

  • *
  • Information Offline
  • Newbie
  • Berichten: 4
Eac3to and More GUI samen met Eac3to, of een andere Gui zeggen mij helemaal niets.

Ik ben misschien niet erg duidelijk geweest want ik was in de veronderstelling dat de afkorting die ik gebruikte (EAC) algemeen bekend was, ik bedoelde het programma Exact Audio Copie.
Met dit programma zou het mogelijk moeten zijn om te controleren of (bijvoorbeeld via nieuwsgroepen of Spotnet binnen gehaalde) flac-bestanden ook werkelijk flac zijn.
In Snelrennen wordt wel een handleiding gegeven van EAC maar helaas dus niet wat ik juist zoek. Vandaar mijn vraag wie kan mij uit de droom helpen.

april 24, 2013, 05:28:40 am
Reactie #6

Joshua1964

  • *****
  • Information Man Offline
  • Hero Member
  • Berichten: 564
  • Je bent nooit te oud om te leren.
Ok ,ik haalde die twee door elkaar.Je hebt dus iets nodig wat een kwaliteit meting doet ,zodat je zeker weet dat het een flac is.

Ik ga het uitzoeken,maar dit heeft tijd nodig.Misschien dat Snelrennen er al idee in heeft.

april 24, 2013, 20:27:10 pm
Reactie #7

Joshua1964

  • *****
  • Information Man Offline
  • Hero Member
  • Berichten: 564
  • Je bent nooit te oud om te leren.
Goed ik heb alles uitgetest.
Alleen de CD is op fouten te controleren.

De spotter geeft de info die je moet geloven ,net als de films enzo die gespot worden.
Na download zullen je oren bevestigen of het goed klinkt.

Onder de cd 's onderling is ook kwaliteit verschil.
Zie dit verhaal/vraag:
de cd lijkt een uitstervend medium te worden. Voordeel daarvan is dat veel klassiekers voor ramsjprijzen in de schappen liggen. Vind ik niet erg, want ik ben altijd zeer gecharmeerd geweest van de audio-cd. Maar voordat de cd definitief weg is, wil ik graag nog deze vraag stellen.
Het gaat over de codering die sommige cd's nog laten zien: AAD, ADD of DDD. Wat ik altijd heb begrepen is dat de eerste letter staat voor de wijze van opnemen (analoog of digitaal). De 2e letter staat voor de wijze van mixen en de derde letter slaat op het maken van de master die gebruikt wordt voor het maken van de cd. En de derde letter is altijd een D, want de cd is nou eenmaal een digitaal medium. 
Maar wat nou als een album 'digitaal geremastered is'. Wat is er dan mee gebeurd en kan zo'n album dat eerst AAD was dan opeens ADD worden? Ik heb nl. cd's die digitaal zijn geremastered en die nog steeds AAD laten zien. Maar ik heb ook cd's die de classificatie ADD meekrijgen nadat de mastertapes zijn gedigitaliseerd (bv. oudere klassieke opnamen van Deutsche Grammophon). En een ander: sommige cd's van bv. The Doors zijn geremastered naar 24-bits. Klinken die nou beter dan vooorheen? De cd blijft toch een 16-bits medium?
Ik ben geen audiofiel, maar klinkt een digitaal geremasterde cd nou beter dan de oorspronkelijk cd? Ik houd me aanbevolen voor antwoorden, maar svp geen discussie over de kwaliteit van de cd tov de lp.

Bron met de antwoorden zijn hier:  http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/wat-betekent-digitaal-geremastered-bij-een-cd/


Meer kan ik niet voor je doen.

april 24, 2013, 20:42:20 pm
Reactie #8

trein1600

  • *
  • Information Offline
  • Newbie
  • Berichten: 4
Hartstikke bedankt voor alle moeite die je je hebt getroost. Ik neem me toch de vrijheid het niet helemaal met je conclusie eens te zijn. Je kunt namelijk flac-bestanden best controleren of het inderdaad flac is; ik deed (en doe) dat altijd met Audiochecker maar ik heb wel eens gemerkt dat de uitslag niet altijd klopt met de werkelijkheid.
Iemand gaf me de hint eens aan de slag te gaan met Exact Audio Copie, die zou veel nauwkeuriger zijn. Helaas kan ik nergens vinden hoe ik dat met dat programma kan doen.
Op Snelrennen staat wel een handleiding maar die behandelt dit probleem nou weer net niet, vandaar mijn vraag hier op het forum.
Ik hoop dat er toch nog een voor mij positieve reactie komt.
Nogmaals mijn hartelijke dank Joshua1964.

Snelrennen

Re: Flac controleren of het wel flac is
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2013, 20:42:20 pm »


Sorry, this topic is locked. Only admins and moderators can reply.