Auteur Topic: Md5  (gelezen 15037 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

januari 04, 2010, 21:33:16 pm
gelezen 15037 keer

dinolog

  • **
  • Information Offline
  • Jr. Member
  • Berichten: 19
Md5
Hallo een ieder,

Ik heb 25th aniversary Rock and roll  Hall of Fame torrent gedownload en in deze map vind ik een map TS-files
een map info (info over cd inhoud) en een bestand Md5.md5.
Nu heb ik wat verder gezocht en kwam termen als Hash etc tegen,ik weet wel iets van computers maar programmeer zaken gaan me net ff boven mijn pet.
Nu dacht ik te begrijpen dat dit als een soort wachtwoord wordt gebruikt om misbruik van een programma tegen te gaan ook of te kunnen herleiden wie dat programma gebruikt.
Mijn vraag is is dit regulier of is dit een bestand dat bedoelt is om mijn pc te hacken want daar zag ik ook iets over??
Ps ik vond deze torrent op Isohunt en er word veel geseed en gedownload,kan weinig commentaar vinden!?

januari 05, 2010, 06:04:54 am
Reactie #1

snelrennen

  • *****
  • Information Man Offline
  • Hero Member
  • Administrator
  • Berichten: 2679
    • Snelrennen
MD5 Checksum/Hash
MD5 is een 128 bits hashing techniek, waarmee van bijvoorbeeld een bestand een unieke waarde kan worden berekend. Dit is de MD5 waarde, Bestanden met bijvoorbeeld een andere naam, maar ze zijn verder gelijk aan elkaar, hebben dezelfde MD5 waarde. De MD5 waarde wordt berekend over de inhoud van het bestand, niet aan de hand van de bestandsnaam.

Een MD5 waarde is te herkennen aan een reeks van (meestal) 16 hexidecimale (0 tot en met 9 en A tot en met F) tekens. Een aangepast bestand, hoe klein de aanpassing ook is, zal een andere MD5 waarde hebben. Als bestandsvalidatie is de MD5 techniek op het Internet erg populair.

Veel grote software leveranciers zoals bijvoorbeeld Symantec geven bij hun software updates een MD5 waarde op de website aan. Na het downloaden van het bestand kan de gebruiker de MD5 waarde bepalen met behulp van een van de vele gratis MD5 programma's en de berekende waarde vergelijken met die op bijvoorbeeld de website. Wanneer de waarden overeenkomen, is het bestand:

1.goed overgekomen;
2.vanaf de bron tot en met de gebruiker computer niet aangepast.

Het bestand is nu relatief betrouwbaar. Relatief want het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat de aanbieder van het bestand kwaadwillend is en het doel heeft om anderen bijvoorbeeld te hacken. Dit is een gezonde twijfel als het gaat om software en met name het verspreiden van spyware is erg populair. Een virusscanner kan een deel van de twijfel wegnemen, maar zal over het algemeen geen spyware vinden. Hiervoor zijn andere programma's zoals LavaSoft Adaware . MD5 is juist erg nuttig voor het updaten van cruciale bestanden zoals virusupdates.

bron: www.mget.nl

Snelrennen

Re:Md5
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2010, 06:04:54 am »


Sorry, this topic is locked. Only admins and moderators can reply.